Najdziwniejsze modele samochodów z lat 60. – kolorowe lata
W latach 60. ubiegłego wieku motoryzacja przeżywała prawdziwy rozkwit. Producentom samochodów nie brakowało pomysłów na oryginalne projekty, które często wyróżniały się od reszty. W tym artykule przeanalizujemy najdziwniejsze modele samochodów z lat 60., które zapisały się w historii jako prawdziwe ikony designu.
- Trabant P50 – legenda motoryzacji wschodniej Europy
Jeden z najbardziej ikonicznych samochodów produkowanych w NRD w latach 60. to bez wątpienia Trabant P50. Ten mały i wyjątkowo nietypowy pojazd wyróżniał się swoim charakterystycznym kształtem i niecodziennymi rozwiązaniami technicznymi. Mimo swoich wad, Trabant P50 zyskał sobie jednak ogromną popularność i stał się symbolem motoryzacji wschodniej Europy.
- Chevrolet Corvair – kontrowersyjna amerykańska propozycja
Chevrolet Corvair to amerykański samochód, który w latach 60. wywołał sporo kontrowersji. Jego oryginalna konstrukcja z tylnym, jednopiórowym zawieszeniem wywoływała wiele dyskusji i krytyki. Mimo to, Corvair zyskał sobie rzeszę fanów i do dziś jest pamiętany jako jeden z najbardziej oryginalnych modeli tego okresu.
- Messerschmitt KR200 – nietypowy samochód z Europy
Messerschmitt KR200 to jeden z najbardziej niezwykłych samochodów lat 60. Ten trójkołowy pojazd o futurystycznym wyglądzie był produkowany w Niemczech i wyróżniał się swoim nietypowym układem siedzeń – pasażer siedział za kierowcą. Mimo że KR200 nie był zbyt praktyczny, zyskał sobie grupę oddanych fanów i do dzisiaj cieszy się dużą popularnością wśród kolekcjonerów.
- Amphicar Model 770 – samochód-płetwonurkowiec
Amphicar Model 770 to niezwykłe połączenie samochodu i łodzi, które było produkowane w latach 60. Samochód był wyposażony w napęd na wszystkie koła oraz śruby, co pozwalało mu poruszać się zarówno po lądzie, jak i po wodzie. Mimo że nie odniósł większego sukcesu komercyjnego, Amphicar Model 770 jest dziś jednym z najbardziej poszukiwanych modeli przez kolekcjonerów.
- Fiat Multipla – kontrowersyjny rodzinny samochód
Fiat Multipla to kompaktowy samochód rodzinny, który produkowany był w latach 60. Jego charakterystyczny wygląd mocno odbiegał od standardów tamtego czasu i wywoływał skrajne emocje – jednym się podobał, innym nie. Dzięki swojej nietypowej budowie, Multipla oferowała bardzo przestronne wnętrze, które mogło pomieścić nawet sześć osób.
- Peel P50 – najmniejszy samochód świata
Peel P50 to niewielki samochód, który wszedł do księgi rekordów Guinnessa jako najmniejszy samochód świata. Produkowany w latach 60. w Wielkiej Brytanii, ten trójkołowy pojazd był bardzo popularny dzięki swojej niewielkiej cenie i oszczędności paliwa. Mimo swojej niezwykłej wielkości, Peel P50 okazał się być praktycznym pojazdem miejskim.
- Renault 4 – innowacyjne podejście do motoryzacji
Renault 4 to kompaktowy samochód produkowany w latach 60. we Francji. Jego nietypowa konstrukcja, z nadwoziem typu hatchback i napędem na przednie koła, była wówczas nowatorska. Renault 4 słynął z niezawodności i wielofunkcyjności, stając się jednym z najbardziej popularnych samochodów tamtego okresu.
Podsumowanie
Lata 60. były czasem, kiedy producenci samochodów śmiało eksperymentowali z projektami i wprowadzali na rynek niecodzienne modele. Wśród nich znalazły się Trabant P50, Chevrolet Corvair, Messerschmitt KR200, Amphicar Model 770, Fiat Multipla, Peel P50 i Renault 4. Choć niektóre z tych samochodów spotkały się z kontrowersjami, to ich oryginalne projekty i nietypowe rozwiązania techniczne zapisały się w historii motoryzacji.