Klasyki motoryzacji z silnikiem Wankla – unikalna technologia

Klasyki motoryzacji z silnikiem Wankla – unikalna technologia

Silniki Wankla to jedna z najbardziej niezwykłych technologii stosowanych w samochodach klasyków motoryzacji. Niewielu producentów decydowało się na wykorzystanie tej innowacyjnej konstrukcji, jednakże efekt był bez wątpienia imponujący. W tym artykule przyjrzymy się bliżej silnikom Wankla oraz kilku klasykom motoryzacji, które wykorzystywały tę unikalną technologię.

Historia silnika Wankla

Silniki Wankla zostały wynalezione w latach 50. XX wieku przez niemieckiego inżyniera Fritza Wankla. Zasada działania tej konstrukcji różniła się od tradycyjnych silników spalinowych, co sprawiało, że były one wyjątkowo efektywne i ciche. Silnik Wankla składał się z trójkątnego wirnika, który obracał się wewnątrz ekscentrycznie umieszczonej komory, co powodowało cykl pracy trzech skoków wirnika na jeden obieg wału korbowego.

Zalety silników Wankla

Silniki Wankla charakteryzowały się wieloma zaletami. Przede wszystkim, były one znacznie bardziej kompaktowe i lżejsze od tradycyjnych silników o tej samej mocy. Ponadto, dzięki braku tłoków i wałków korbowych nie występowały problemy z równoważeniem wirnika, co wpływało na zwiększenie trwałości silnika. Silniki Wankla także miały wysoką elastyczność, a ich wyjątkowa konstrukcja sprawiała, że były one znacznie bardziej odporne na uszkodzenia spowodowane przegrzaniem.

Klasyki motoryzacji z silnikiem Wankla

  1. Mazda Cosmo

Jednym z najbardziej popularnym klasyków motoryzacji z silnikiem Wankla jest Mazda Cosmo. Ten mały, sportowy samochód został zaprezentowany w 1967 roku i od razu stał się ikoną swojej epoki. Wyposażony w silnik Wankla o pojemności 1.0 litra, Mazda Cosmo zapewniała imponujące osiągi i niezrównane wrażenia z jazdy.

  1. NSU Ro 80

Innym ciekawym modelem opartym na silniku Wankla był NSU Ro 80. Ten luksusowy sedan został wprowadzony na rynek w 1967 roku i szybko zdobył uznanie dzięki swojemu innowacyjnemu silnikowi. NSU Ro 80 był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem z dwutaktowym silnikiem Wankla, co czyniło go unikalnym na tle konkurencji.

  1. Mazda RX-7

Mająca premierę w 1978 roku, Mazda RX-7 stała się kolejnym ikonicznym modelem marki z silnikiem Wankla. Ten sportowy samochód zdobył popularność dzięki swojemu zapierającemu dech w piersiach designowi i wyjątkowym osiągom. Silnik Wankla o pojemności 1.1 lub 1.3 litra pozwalał osiągnąć prędkość nawet powyżej 200 km/h.

  1. Citroën GS Birotor

Francuski producent Citroën również zdecydował się na wykorzystanie silnika Wankla w jednym ze swoich modeli. Citroën GS Birotor był luksusowym sedenem, który został wprowadzony na rynek w 1973 roku. Niestety, mimo swojej innowacyjności, silnik Wankla w tym przypadku okazał się niezbyt udanym wyborem. Problemy z trwałością oraz kryzys paliwowy uczyniły model GS Birotor niepopularnym.

  1. Chevrolet Monza

Na amerykańskim rynku również pojawiły się samochody z silnikiem Wankla. Chevrolet Monza, wprowadzony na rynek w 1975 roku, był jednym z nich. Mimo że model ten nie zdobył większego uznania, to jednak zasługuje na uwagę ze względu na wykorzystanie innowacyjnej technologii silnika Wankla.

Podsumowanie

Silniki Wankla to nadal unikalna technologia w motoryzacji. Pomimo niewielkiej liczby producentów, którzy zdecydowali się na wykorzystanie tej konstrukcji, silniki Wankla pozostaną na długo w pamięci jako wyjątkowe osiągnięcie inżynierii. Klasyki motoryzacji z silnikiem Wankla, takie jak Mazda Cosmo czy Mazda RX-7, to nie tylko cenne kolekcjonerskie samochody, ale także symbole postępu i kreatywności w przemyśle motoryzacyjnym.