Ładowanie akumulatora AGM

Ładowanie akumulatora AGM.

Akumulator AGM zbudowany jest podobnie do klasycznego akumulatora kwasowo-ołowiowego z płynnym elektrolitem. Nazwa AGM to skrót od Absorbent Glass Mat, co wskazuje na wykorzystanie włókniny w formie mat, która nasączona jest elektrolitem. Akumulator, podobnie jak np. dostępne na rynku akumulatory Bosch/Varta/Centra Futura, posiada nieotwieralną górną pokrywę cel.

Głównym założeniem przy ładowaniu akumulatora AGM wydaje się nieprzekroczenie napięcia ładowania powyżej 14,7 V. Stosując ta zasadę otrzymujemy bezpieczeństwo niegazowania elektrolitu, szczególnie wymagane przy zamkniętych akumulatorach typu AGM. Należy dodać, że akumulatory nie można określić, jako w pełni szczelne (patrz: zawór VRLA).

Ładowanie do 14,7V często odbiera użytkownikowi uzyskanie pożądanej gęstości elektrolitu (>1,250g/cm3), inaczej niż to ma miejsce przy ładowaniu do 16V akumulatorów przy otwartych celach.

Popularnymi wśród użytkowników są kompaktowe ładowarki cyfrowe, lecz obserwując testy wykonywane na znanym portalu przez akubiz.biz na akumulatorach klasycznych, żadna nie zwiększyła gęstości elektrolitu do pożądanych wartości w teście 24h ładowania. Jedyną ładowarką niekompaktową, która zaliczyła test, wsród wybranych urządzeń, był prostownik Stef-Pol EST303 (źródło: akubiz.biz).  Nie wydaje się wskazane promowanie tylko w/w producenta, ponieważ wiele prostowników transformatorowych nieograniczonych czasem 24h powinna uzyskać korzystne parametry ładowania.

Szukając odpowiedzi, które ładowarki cyfrowe kompaktowe spełniają w/w warunek znaleziono pozytywne (źródło własne) opinie o modelu ładowarki cyfrowej Exide 12/15, jednak obarczone wysoką ceną zakupu.

Na rynku znajdziemy modele prostowników automatycznych do akumulatorów żelowych i klasycznych. Przykładem jest prostownik Kukla w wersji Automat 5A lub 15A. Producent z Bielska-Białej nie udziela informacji na swojej stronie czy akumulator nadaje się do pracy z akumulatorami AGM. Telefonicznie otrzymano informację, że można tymi modelami ładować akumulatory zwykłe, żelowy oraz AGM. Prostownik rzeczywiście kończy proces ładowania poniżej 15V i nie dopuszcza do gazowania elektrolitu. Pytanie o charakterystykę pracy takiego prostownika.

Porównajmy wykresy procesów ładowania dla różnych typów akumulatorów (źródło: kc7hxc.us).

Analizując wykres stosunku napięcia ładowania do czasu procesu ładowania dla akumulatorów żelowych:

Charakterystyka ładowania akumulatorów typu GEL

Charakterystyka ładowania akumulatorów typu GEL

oraz wykres dla akumulatorów popularnych kwasowo-ołowiowych, typu Ca-Ca z osłoną wapniową:

Charakterystyka ładowania akumulatorów typu Ca-Ca

Charakterystyka ładowania akumulatorów typu Ca-Ca

widzimy rozbieżność w sposobie ładowania. Akumulator AGM, mimo zastosowania mat absorpcyjnych, należy zaliczać do grupy akumulatorów o płynnym elektrolicie. Przyjrzyjmy się zatem algorytmowi przypisanemu akumulatorom AGM z zaworami VRLA:

Charakterystyka ładowania akumulatorów typu AGM

Charakterystyka ładowania akumulatorów typu AGM

Z powyższej charakterystyki widać, że bliżej jej do procesu ładowania akumulatorów Ca-Ca. Na wykresie ładowarka 10A ładuje maksymalnym stałym prądem akumulator o pojemności 50Ah przez około 4h po czym natężenie prądu spada, następują kolejne fazy.

Analizując wykres dla akumulatorów żelowych, ładowanie nie przebiega z natężeniem 1/10 wartości pojemności akumulatora, lecz korzysta z pełnej mocy prostownika do momentu osiągnięcia 14,1 V przez akumulator. Najważniejsze, aby nie wytworzyć pęcherzyków powietrza, które nie są w stanie wydostać się z konsystencji żelu.

Jak zachowuje się w takim razie prostownik dedykowany do akumulatorów żelowych i zwykłych? Prawdopodobnie jest forma ładowania dla Ca-Ca z punktem krytycznym ładowania na poziomie około 14,7V (przed progiem gazowania). Takie założenie wydaje się dopuszczalne przy ładowaniu i akumulatorów kwasowo-ołowiowych i żelowych. Jednocześnie wskazuje na intensywniejszy proces ładowania (powyżej 14,1V) i prawdopodobnie korzystniejszy dla uzyskania porządnej gęstości elektrolitu.

W dalszej kolejności należałoby przeprowadzić eksperymentalnie ładowanie obu typów akumulatorów z pomiarem napięcia, natężenia, czasu pracy do zakończenia ładowania w akumulatorze żelowym oraz ten sam proces z dodatkową obserwacją zachowania elektrolitu w akumulatorze Ca-Ca. C.D.N.

 

Print Friendly, PDF & Email

No Comments Yet.

Leave a comment