Turbo w motorze cz. 9 Doładowanie dynamiczne

4.2 Doładowanie dynamiczne

Doładowanie dynamiczne wykorzystuje zjawiska falowe zachodzące w kanałach dolotowych i wylotowych silnika, poprawiając wymianę ładunku w cylindrach.
W motocyklach po raz pierwszy zastosowano doładowanie dynamiczne w 1990 roku w motocyklu Kawasaki ZX-11C o pojedynczym układzie dolotowym. Układ jednak nie zapewniał płynnej pracy motocykla na pierwszym i drugim przełożeniu i nagłym, pełnym otwarciu przepustnicy. Problem rozwiązano w modelu ZX-11D, stosując podwójny układ dolotowy, zwiększający także ciśnienie w komorze pływakowej, zapewniając wypływ odpowiedniej ilości paliwa [5].

Podobne rozwiązanie zastosowano w motocyklu Honda, przedstawiony na rys. 4.2.1.1. Główny strumień powietrza jest dostarczany do gardzieli gaźników, kolejne strumienie - do komór podciśnieniowych gaźników oraz do komór pływakowych w zależności do prędkości poruszania się motocykla.

Układ dolotowy powietrza doładowującego motocykla Honda

Rys. 4.2.1 Układ dolotowy powietrza doładowującego motocykla Honda CBR600 F3

Print Friendly, PDF & Email

No Comments Yet.

Leave a comment