Naprawa spalania oleju w silnikach 1.8 TSI (CDAA) cz. 1

Naprawa spalania oleju w silnikach 1.8 TSI (CDAA) cz. 1

Naprawa spalania oleju w silnikach 1.8 TSI (CDAA) cz. 1 -naprawa odbywa się poprzez wymianę wadliwych tłoków. Popularna  w internecie metoda przetaczania pierścieni tłoka na szersze pierścienie z 1,5mm na 2mm wydaje się nieopłacalna i nieuzasadniona przy obecnych (2018 r.) na rynku poprawionych tłokach firmy Kolbenschmidt, Nural, OE VW/Skoda, Mahle lub Engine Team.

Historia problemu

W początkowych latach produkcji zastosowano tłok o nr 06H107065BS o wadliwych pierścieniach zgarniających olej.

Średnica tłoka 82.465
Znak fabryczny na spodzie tłoka AF
Wysokość pierścieni:
kompresja - 1 mm
Drugie sprężanie - 1,2 mm
Usuwanie oleju - 1,5 mm

Otwory pierścienia olejowego mają zbyt małe średnice.
Podczas pracy otwory spustowe pierścienia olejowego gromadzą osad i tracą zdolność do usuwania oleju z wewnętrznej wnęki tłoka.

 

TŁOK 06H107065BS

TŁOK 06H107065BS

 

Tłok 06H107065BS po przebiegu 170 000 km:

Tłok 06H107065BS po przebiegu 170 000 km

Tłok 06H107065BS po przebiegu 170 000 km

Począwszy od numeru silnika 221245, producent zaproponował następne rozwiązanie pod względem produkcji tłoków 06H107065CP
Średnica tłoka 82.435
Oznaczenie fabryczne na spodzie tłoka BM
Wysokość pierścieni
1. kompresja - 1 mm
Drugie sprężanie - 1,2 mm
Odsysanie oleju - 2mm
A wraz z numerem silnika 264264 zastąpiono tłoki 06H107065CP na 06H107065DF:

TŁOK 06H107065DF

TŁOK 06H107065DF

Średnica tłoka 82.435
Oznaczenie fabryczne na spodzie tłoka BN
kompresja - 1,2 mm
Drugie sprężanie - 1,2 mm
Odsysanie oleju - 2 mm

Odprowadzanie oleju w tłokach 06H107065CP i 06H107065DF odbywa się otworami w poprawionych 2mm grubości pierścieniach olejowych. Poprawka nie rozwiązała jednak problemu poboru oleju. W silnikach powyżej 100tys km przebiegu wzrasta pobór oleju od mieszczących się w tolerancji producenta 0,5l/1000km do nawet 2l/1000km.

Równolegle z wprowadzeniem nowych tłoków 06H107065CP i 06H107065DF producent zmienia projekt głowicy korbowodu, a średnica trzpienia tłokowego wynosi 23 mm względem tłoków 21 mm 06H107065BS i 06H107065BK.

Następna modernizacja to tłok 06H107065DL:

TŁOK 06H107065DL

TŁOK 06H107065DL

Średnica tłoka 82.435
Oznaczenie fabryczne na spodzie tłoka BS
Wysokość pierścieni
1. kompresja - 1,2 mm
Drugie sprężanie - 1,2 mm
Odsysanie oleju - 2 mm
Ten tłok jest wyposażony w trzyczęściowy zestaw pierścieni olejowych. Ten typ pierścieni jest bardziej skuteczny niż wspomniane powyżej pierścienie.

Międzyczasie na rynku pojawiły się zamienniki oryginalnych tłoków firmy Kolbenschmidt.

TŁOK Tłok KOLBENSCHMIDT 40251600 typ 1 jest analogiem tłoka 06H107065BK. Pierwszy projekt tłoka KOLBENSCHMIDT 40251600 nie był pozbawiony wad, początkowo zaprojektowano pierścienie z otworami:

TŁOK Tłok KOLBENSCHMIDT 40251600 typ 1

TŁOK Tłok KOLBENSCHMIDT 40251600 typ 1

Aby poprawić wydajność tłoka KS40251600 postanawiano wyposażyć go w pierścienie tłokowe firmy Mahle 02814N0.

Tłok Kolbenschmidt 40251600 + pierścień Mahle

Tłok Kolbenschmidt 40251600 + pierścień Mahle

W listopadzie 2015 r. Na rynku części zamiennych pojawił się nowy tłok KS40251600. Uaktualnienie polegało na zmianie w projekcie pierścienia usuwającego olej. Teraz kanały odprowadzane są z gniazdami i nie ma już potrzeby używania pierścienia olejowego MAHLE w urządzeniu.

TŁOK KS40251600

TŁOK KS40251600

Nowy tłok jest przeprojektowany oraz posiada pierścienie olejowe podobne do pierścieni firmy Mahle:

Pierścień Mahle vs Kolbeschmidt

Pierścień Mahle vs Kolbeschmidt

Na zdjęciu widać różnicę w wykonaniu pierścieni, jednakże nie jest to powód montowania pierścieni Mahle 02814N0 w nowych tłokach firmy Kolbenschmidt 40251600 (sworzeń 21mm) lub Kolbenschmidt 40761600 (sworzeń 23mm). Tłoki te minimalizują pobór oleju w silnikach TSI- patrz część druga artykułu.

Wcześniej wspomniany oryginalny tłok 06H107065DL jest wyposażony w pierścienie do usuwania oleju zestawu z zestawu NE9505200:

TŁOK 06H107065DL

TŁOK 06H107065DL

Pierścienie do usuwania oleju NE9505200 są podobne w konstrukcji do pierścieni 06H198151J, ale mają inne wymiary.

Grubość pierścienia oleju radialnego 06H198151J - 2,25 mm
Grubość promieniowa pierścienia olejowego NE9505200 - 2,80 mm
Wysokość pierścienia usuwającego olej 06H198151J - 0,35 mm
Wysokość pierścienia do usuwania oleju NE9505200 - 0,45 mm
Dla porównania, grubość pierścienia olejowego KS wynosi 2,75, a pierścień MAHLE wynosi 2,80 mm. (Źródło: www.cdab-tsi.blogspot.com)
Montaż oryginalnych tłoków nowego typu wiąże się z wymianą korbowodów co w niższej klasy modelach aut jest nieopłacalne.

Nowy  model Kolbenschmidt 41 197 600 dla sworznia o wymiarze 23mm pojawił się na rynku w połowie 2018 roku. Ma w swojej konstrukcji ząbkowany pierścień tłoka 06H107065DL. Jest dostępny w Naszej ofercie.

Tłok Kolbenschmidt 41 197 600 nowa konstrukcja

Tłok Kolbenschmidt 41 197 600 nowa konstrukcja

 

Naprawa spalania oleju w silnikach 1.8 TSI (CDAA) cz. 1 może zostać ekonomicznie rozwiązana poprzez montaż aktualnych wersji tłoków Kolbenschmidt, nie wymaga przetaczania starych tłoków i montowania pierścieni Mahle. 

Wpis ma charakter informacyjny i może być obarczony błędami, ponieważ głównym źródłem informacji jest omylny internet.

Cześć druga artykułu poniżej:

Naprawa spalania oleju w silnikach 1.8 TSI (CDAA) cz. 2

Print Friendly, PDF & Email

No Comments Yet.

Leave a comment